lauantai 20. lokakuuta 2012

Kanttarelli-viski-keitto

Ensinnäkin suuret pahoittelut siitä, että olen laiminlyönyt blogin täysin. Mulla ei vaan ole tällähetkellä elämässä oikein mitään muuta kuin gradu, gradu ja gradu. Tai okei, no sienimetsä, urheilu ja gradu. Eli ette ole jääneet mistään paitsi, vaikka en ole kirjoitellutkaan tänne. Toisinsanoen olen ehkä säästänyt teidät haukotuksilta. Toki niitä haukotuksia saattaa esiintyä ihan normaalistikin mun juttuja lukiessa.
Mutta jokatapauksessa 3 viikon päästä koko homma on ohi ja mulla pitäisi olla maisterin paperit kourassa ja elämä edessä. Se tietää blogin kannaltakin uusia tuulia.

Kokkailutkin ovat olleet viimeaikoina vähän sitä sun tätä...Aika laittoman epäterveellisiä. Energiajuomien arkkivihollisena olen sortunut parin viimeisen viikon aikana myös jopa energiajuomien suurkuluttajaksi, kun muuten ei meinaa simmut pysyä auki pitkää päivää tehdessä. Toivottavasti mun veli jolle asiasta aina saarnaan ei näe tätä postausta. Muuten menetän mun katu-uskottavuuden terveysvalistaja-tätinä.

Tässä kuitenkin yksi syysillan piristysresepti, kanttarelli viski-keitto. Kehiteltiin se Herra M:n kanssa yhdessä. Toisinsanoen minä tein keiton ja hän lorautti (valtaisan) annoksen viskiä sekaan.







Kanttarelli-viski-keitto pekonilla

reilu 1 l kanttarelleja (suppiksetkin käy mainiosti)
1/2 pakettia pekonia
2 sipulia
valkosipulia maun mukaan
1 dl kermaa
rosmariiniä, mustapippuria ja suolaa oman maun mukaan
noin 5 dl kasvislientä
viskiä loraus oman maun mukaan


-Paista ensiksi pekonit pannulla 
-Paista sipulit pekonin rasvassa, lisää seokseen sienet ja paista kunnes ylimääräinen neste haihtuu pois (kaiken ei tarvitse haihtua)
-Kippaa koko helahoito kattilaan ja lisää kasvisliemi joukkoon. Keittele noin 15 min.
-Pienennä koostumusta hieman sauvasekoittimella. (Itse tykkään, että keitto ei ole aivan samettista vaan hieman pureskeltavaa, joten en suosittele mitään täydellistä möyhennystä, muuten rakenne katoaa)
-Nosta kattila uudelleen liedelle ja lisää kerma ja viski. Hämmentele hetki ja nostele annoslautasille. Hienonna paistettu pekoni ja lisää se keoksi keiton päälle.


Keiton seuraksi tein vielä pesto-valkosipuli "ruis bruschettoja" kaapin ylijäämätarvikkeista. Toimi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti